MoonSwatch

Őrületes hype, ottalvós sorbanállás a kijelölt néhány üzletben, három-négyszeres áron flippelt darabok az első napokon – megérkezett az év legnagyobb őrülete, a MoonSwatch. Mindenki hallott róla, Te is, de most a Swatch első embere, Nick Hayek mondja el, lesz-e további készlet, hogy mindenki hozzájuthasson, vagy csak egy egyszeri marketing bomba volt a kiadás? 

(Képek forrása: Swatch.com)

Swatch – amikor a kistestvér mindenkit megment

Amikor négy évtizeddel ezelőtt megszületett a Swatch, a vicces kis műanyag órák új életet leheltek a svájci óraiparba, amely nehezen tudott versenyezni az Ázsiából érkező olcsó kvarc modellekkel – írta a Bloomberg.

Az 1990-es évek elejére a Swatch eladásai évi 20 millióra emelkedtek, mivel a fogyasztók elkapkodták a színes, vidám, néha meghökkentő formatervezésű órákat, amelyek a svájci precizitást a megfizethető szórakozással ötvözték. 

Ez a fellendülés mindemellett pénzügyi fedezetet nyújtott a küszködő csúcskategóriás gyártók (Blancpain, Breguet, Omega és mások) lassú visszatéréséhez, és a Swatch Group-ot olyan nagyhatalommá tette, amely ma 17 márkát foglal magában, és éves szinten mintegy 7,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolít.

Az elmúlt években azonban maga a Swatch márka is gyengélkedett, kiszorult az alsó kategóriából a fitnesz pántok, az okosórák – különösen az Apple Watch, amely ma már a legkelendőbb időmérő okoseszköz – és az okostelefonok miatt, amelyeket a jelenkor legnagyobb fogyasztást a magáénak tudó generációja, az “ezredfordulósok”, vagyis az Y generáció tagjai gyakran használnak óra helyett. 

Elemzők becslése szerint 2021-re a Swatch márka eladásai körülbelül 3,2 millió darabra csökkentek. “A fiatalabb generáció számára a márka elvesztette a jelentőségét” – mondja Nick Hayek, a Swatch Group AG vezérigazgatója.

Érkezik a MoonSwatch, érkezik a hype

Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Moon_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Mars_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Sun_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Mercury_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Jupiter_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Saturne_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Venus_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Earth_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Uranus_670x670
Elérhető lesz a MoonSwatch mindenkinek? Infók első kézből - Nick Hayek megszólalt
single_card_variation_2_Pluto_670x670
previous arrow
next arrow

Most azonban a Swatch csoport egy csúcskategóriás darabja komoly támogatást ad műanyag testvérének: megérkezett az Omega X Swatch MoonSwatch. Hayek és csapata tavaly egy olyan modell létrehozásának tervével állt elő, amely nagyban támaszkodik a Swatch Group vertikális integritására. 

Hogy mit jelent ez magyarul? A Swatch, mint az szerkezetek és alkatrészek ipari méretű gyártója, kihasználná a gyártás és a tervezés terén szerzett szakértelmét, mindezt olyan áron, amely hű marad a márka szellemiségéhez.

MoonSwatch

A MoonSwatch az Omega Speedmaster Moonwatch, az amerikai űrhajósok által a Holdon viselt ikonikus óra örökségére és megjelenésére támaszkodott. 

A nemesacél tokos, kézi felhúzású, mechanikus Omega Moonwatch körülbelül 7000 dollárba kerül, de a többszínű kerámia és bioplasztik (újabban bioceramic) tokban elhelyezett, kvarc szerkezetes MoonSwatch mindössze 260 dollárba kerül.

MoonSwatch bioceramic

Amikor a MoonSwatch márciusban bemutatkozott kizárólag a Swatch butikokban, a vásárlók Sydney-től New Yorkig megtöltötték az üzleteket. Három hónappal később még mindig nehéz hozzájutni, az üzletek perceken belül eladják az utánpótlást. 

Hayek ragaszkodik ahhoz, hogy 10 millió MoonSwatch-ot tudna eladni. “Azonnal berobbant, és a Swatch ismét reflektorfénybe került” – mondja. “Mindenkit érdekel.”

A Covid és a svájci luxusóra gyártás

A Covid-19 járvány felpörgette a svájci luxusóra üzletágat. A lezárás idején az emberek otthon ragadtak, és alig volt lehetőségük étteremben vacsorázni vagy utazni, a pénzéhes fogyasztók Rolex, Patek és Omega Speedmaster Instagram-posztokat pörgetve újabban a drága mechanikus órák után sóvárogtak. 

Egyes nemesacél sportóra modellek árai több mint kétszeresére emelkedtek a másodlagos piacon, és ma már szinte lehetetlen Rolexet vásárolni a hivatalos kiskereskedelmi áron, még egy hivatalos kereskedőnél is.

Hayek szerint az Omega együttműködésnek köszönhetően a Swatch márka ismét a luxusról szóló beszélgetés részévé vált, még a csúcskategóriás órák töredékének megfelelő árakkal is. 

Szerinte az üzletközpontok a Swatch butikokat a legnépszerűbb luxus divatcégek mellett akarják, és azok a vásárlók, akik a megfoghatatlan MoonSwatchot keresve térnek be egy üzletbe, gyakran más modelleket is megnéznek. 

A vállalat szerint a Swatch márka eladásai Svájcban – a MoonSwatch kivételével – 41%-kal nőttek a megjelenés óta, és más régiókban is hasonló növekedést tapasztaltak.

Néhány MoonSwatch-tulajdonos a kiskereskedelmi ár többszöröséért adta tovább óráját az interneten – éppúgy, mint a Rolex szürkepiaci kereskedők (más néven nepperek, még inkább flipperek), akik a márka ritkaságából, közönséges földi halandók számára elérhetetlenségéből profitálnak. 

Hayek azonban azt tanácsolja, hogy ne ezektől az úgynevezett flipperektől vásároljanak, mivel a MoonSwatch mennyisége nem korlátozott, és a gyártást a kereslet kielégítésére fokozzák, mivel az órát gyártó hat svájci üzem többsége már napi 24 órában üzemel.

Ironikus fordulat, hogy a Swatch újjáélesztését az Omega hajtja, egy olyan márka, amelyet a Swatch segített felemelni az 1980-as években. Az Omega visszatérése csak később realizálódott igazán, amikor egy jövedelmező marketing szerződés révén James Bond kedvenc időmérőjévé vált. 

MoonSwatch
SwatchDrive

Az Omega, a De Ville, a Seamaster és a Speedmaster modellek gyártója (a Morgan Stanley és a LuxeConsult iparági kutató becslései szerint) ma már a Swatch Group eladásainak több mint egyharmadát és nyereségének több mint felét adja. 

“A Swatch bebizonyította, hogy Svájcban lehet olyan órát gyártani, amely divatos dizájnnal és diszruptív marketinggel rendelkezik, miközben rendkívül versenyképes áron lehet értékesíteni” – mondja Oliver Mueller, a LuxeConsult vezetője. “A történelem 40 évvel később megismétli önmagát, de fordítva”. 

Lesz más Swatch kollaboráció is?

A Speedmaster nem az egyetlen modell volt, amelyet Hayek a Swatch együttműködésre számba vett, hanem az összes többi régió is hasonló növekedést tapasztalt.

Néhány MoonSwatch-tulajdonos a kiskereskedelmi ár duplájáért adja tovább az interneten – nem úgy, mint a Rolex szürkepiaci kereskedők, akik a márka ritkaságából profitálnak.

Hayek azonban azt tanácsolja, hogy ne az úgynevezett flipperektől vásároljanak, mivel a MoonSwatch nem korlátozott, és a gyártást a kereslet kielégítésére fokozzák, mivel az órát gyártó hat svájci üzem többsége már napi 24 órában üzemel.

Ironikus fordulat, hogy a Swatch újjáélesztését az Omega hajtja, egy olyan márka, amelyet a Swatch segített felemelni az 1980-as években.

Az Omega visszatérése csak később érvényesült, amikor egy jövedelmező marketingszerződés révén James Bond kedvenc időmérőjévé vált. A De Ville, Seamaster és Speedmaster modellek gyártója, a Morgan Stanley és a LuxeConsult iparági kutató becslései szerint az Omega ma már a Swatch Group eladásainak több mint egyharmadát és nyereségének több mint felét adja.

“A Swatch bebizonyította, hogy Svájcban lehet olyan időmérőt gyártani, amely divatos dizájnnal és diszruptív marketinggel rendelkezik, miközben rendkívül versenyképes áron lehet értékesíteni” – mondja Oliver Mueller, a LuxeConsult vezetője. “A történelem 40 évvel később megismétli önmagát, de fordítva”.

A Speedmaster nem az egyetlen modell volt, amelyet Hayek a Swatch együttműködésre fontolgatott. Az Omega Seamaster biokerámia változatait, valamint a Blancpain Fifty Fathoms-t is megbízásba adta a Swatchnak, azt a Fifty Fathoms modellt, amely körülbelül 13 000 dollárért kapható a kiskereskedelemben. 

Hayek szívesen megmutatja ezeket a prototípusokat, de van egy, amit nem árul el: a Swatch és egy “nagyon csúcskategóriás” külső márka együttműködésének makettjét. 

Egy Patek? 

Egy Audemars Piguet? 

Egy Rolex? 

Egyenlőre nem árulja el. 

De azt sugallja, hogy a Swatch együttműködés tökéletes módja lehet annak, hogy egy új generációval megismertessék Svájc egyik legkeresettebb, de drága és nehezen beszerezhető márkáját. Az ilyen márkák exkluzivitása önmagában, ahogy mondta, “nem lehet az üzenet. Nem ez az én üzenetem”.

Meglátjuk.