A német Zeppelin órákról már olvashattál oldalainkon. Most egy újabb típus tartós tesztje ért véget nálunk, a Zeppelin LZ120 Rome a holdfázisos szerkezetű, elegánsabb darabok közül való. A német ipar precizitása mit sem változott az 1900-as évek eleje óta, akkor is értettek a technikához, és úgy tűnik, most is.

Tartalomjegyzék:
Zeppelin, mint léghajó gyár
És Zeppelin, mint fogalom. Amikor Zeppelin gróf, a német katona és léghajóépítő megvásárolta a magyar Schwarz Dávid terveit annak özvegyétől, a léghajó még csupán egy embert és valamivel több, mint 100 kiló hasznos terhet volt képes a levegőbe emelni.
1895-ban védette le a német gróf a terveket, majd 1899-ben meg is kezdte a továbbfejlesztett változatának gyártását, és három évvel később már a harmadik repülését hajtotta végre az első. LZ1 a Boden-tó felett. A Zeppelinek sikereinek történetét itt olvashatod el korábbi cikkünkben részletesen, a Hindenburg modell 1937-es szerencsétlenségéig rendkívül jól teljesítettek a transzatlanti polgári utasszállításban.

Zeppelin LZ 120 Rome – honnan a név?
Kis időutazás a zeppelinek és a világháborúk idejébe. Az LZ120 eredetileg Bodensee névre hallgatott, és 1919-es gyártástól kezdve több, mint 50.000 kilométert repülve 2300 utast szállított le épségben.
A háború után a többi léghajóval együtt elégtételként került a szövetségesek hadseregeihez, az LZ120 az olasz kormányé lett. Innen a másik neve, az LZ120 Rome (hivatalosan ugyan Esperia lett az új név).
A korabeli léghajók között is nagynak számított az LZ120, 120 méteres hosszához 18 méteres átmérő és 24 tonna össztömeg társult. A személyzete 12 fő volt, és 27 utast szállított a közel 10 tonnás teher mellett. maximális sebessége 130 km/h volt, és a hatótávolsága 1500 kilométer.
Miután Olaszországba került, 1929-ig még sok utast szállított el főleg Spanyolországba, többek között egy maratoni, 25 órás út során.
Zeppelin, mint óramárka
A német Pointtec cég (mely többek között a szintén sikeres Junkers márkát is birtokolja, mint másik, a repüléshez kapcsolódó nevet) a Zeppelin családdal együttműködve, a német ipar aranykorának tiszteletére alapította meg a Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin, vagyis Zeppelin gróf nevével fémjelzett márkáját.
A párhuzam egyértelmű, a német technika máig töretlen sikereit hivatott hirdetni a Zeppelin, nézzük akkor meg, milyen sikerrel teszi ezt.

Holdfázisos szerkezet, egyenesen Svájcból
Az óraszerkezetek világában van egy titokzatos kifejezés: komplikáció. A komplikáció ebben az esetben nem a klasszikus értelemben használt bonyodalmat jelenti. Az órák, óraszerkezetek világában a komplikáció azokat a plusz képességeket, funkciókat jelenti, melyeket a szerkezet képes ellátni a hagyományos időmérés funkción túl.
Leegyszerűsítve a komplikáció például a dátum kijelzése az órán, de komplikáció egy kronográf modell időmérő szerkezete vagy jelen esetben a holdfázis kijelzése is.
A működését legjobban ez a gyári videó mutatja be:
A szerkezetet a svájci ETA cég gyártja, mely az egyik legmegbízhatóbb név az óraiparban. A kvarc holdfázisos szerkezet, mely a Zeppelin Hindenburg modellben is dolgozik, a származásához mérten teszi a dolgát pontosan, szépen…
Egy érdekesség a szerkezettel kapcsolatban: furcsa volt hallani teljes csendben, hogy a kvarc szerkezet egy mechanikus társához hasonlóan, egészen jól hallhatóan ketyeg. Normál körülmények között természetesen ez nem hallatszik, egyáltalán nem zavaró, sőt, jó hallani, hogy dolgozik, de a főleg 200 méteres búvárórákhoz szokott fülnek mégis kicsit szokatlan.
Ered ez nyilván abból az alapvető különbségből, hogy míg egy „diver’s 200m” ISO minősítésű búváróra tokjának olyan vastagságban kell készülnie, hogy a nagyobb mélységekben fellépő rendkívüli nyomást is elviselje, a Zeppelin LZ120 Rome 50 méteres vízállóságú tokja lehet karcsúbb, vékonyabb, így elegánsabb is sportos társaiénál.
(Érdekes ebben a videóban megfigyelni, mi az alapvető különbség egy mechanikus és egy kvarc szerkezet között. A mechanikus szerkezettel készült time-lapse videóinkon jól látszik, hogy a másodpercmutató mozgása mennyire más ott. Hat pici lépéssel teljesít egy másodprecet egy átlagos féllengésszámú szerkezet, így a mozgása gyakorlatilag szinte folyamatosnak hat, míg a kvarc szerkezetek másodpercenként egyet lépnek. Ez a különbség a mozgásukban jól kiemelkedik egy ilyen speciális felvételen.)
Stílus, kényelem – A Zeppelin LZ120 Rome a mindennapokban
A Zeppelin LZ120 Rome, vagyis a Zeppelin 7194-5 típusszámra hallgató óra egy klasszikus értelemben vett dresswatch, vagyis egy elegánsabb modell. Megállja a helyét öltönyhöz éppúgy, mint casual viselethez (nem mennék bele a divat világába, de ez nekem nagyjából a sportos eleganciát jelenti).
Mérete a hordható kategória, a kialakítása miatt nagyobbnak hat a 40.5 mm átmérőnél, a 12.5 mm vastagsága pedig a formája miatt szintén nem akad el egy ingujjban, vagyis ideális, ha nem a hétköznapi búvárórád vennéd fel éppen.
A Zeppelin óráknál visszatérő elem az egyik nagy kedvencem, a domború üveg. Elsőre talán sérülékenyebbnek tűnik a funkciógyűrűvel (más néven lünetta) védett társainál, de a valóságban ez több hét alatt nem okozott gondot, a jellege miatt kisebb a sérülés lehetősége is.

A gyári felszereltsége egy valódi bőrből készült szíj, mely hozza a szokásos minőséget, kényelmes és mutatós. A nyár hirtelen megjelenése miatt aktuálissá vált egy jobban szellőző típust is felpróbálni, és mint a képeken láthatod, a legjobb választás egy milanese típusú fémszíj lehet, az elegancia megmarad és nem fogod összeizzadni, mint a bőrt.
Zeppelin LZ120 Rome összegzés – szerettük?
Összességében igen, egy szerethető darab a Zeppelin LZ120 Rome (Zeppelin 7194-5 hivatalosan, de ezt ki tudja megjegyezni?). Stílustól függ, első, egyetlen vagy második-harmadik lakója lesz-e a dobozodnak, minősége és megjelenése kifogástalan, ahogy az eddig nálunk járt valamennyi Zeppelin modellnek.
Ha kellene egy hátrányát is megemlíteni (az egyik, a domború üveg esetleges sérülékenysége mellett), az a holdfázisos szerkezet bonyolult beállítása lenne, lehet bogarászni a kezelési útmutatót, mire megoldod, de persze nem egy kivitelezhetetlen feladat.
