új Octavia

Tavaly év végén leplezték le, és nyár elején már a szalonokban volt az új Octavia. A cseh gyártó középkategóriás modellje sok tekintetben előnyére változott, és a magasabb vételár ellenére továbbra is a magyar piac kedvencének számít. De nemcsak Magyarországon szeretik: a Škoda legnépszerűbb modelljéről van szó, amelyből 1996 óta több mint 6,5 millió példányt adtak el.

Aranyi Péter írása

Megjelenés, stílus, forma

A Škoda újdonsága a tavaly bemutatott Scala dizájnvilágát fejlesztette tovább, megcélozva ezzel a családi, vagy céges autók iránt érdeklődő vásárlókat. Az új Octavia továbbra is kombi, illetve szedán  kivitelben kerül a márkakereskedésekbe.

Maradva egy kicsit a formavilágnál túlzás nélkül állítható, hogy az eddigi generációkat figyelembe véve ez a legelegánsabb, leginkább prémium érzést sugárzó új Octavia. Ugyan az előző, facelift előtti generáció megjelenése is harmonikus volt, formaterve azonban kicsit az évszázad elején gyártott Passatra hajazott.

új Octavia

Az új Octavia megjelenése immáron semmihez sem hasonlítható, egyenesen trenddiktáló. Az autó könnyedén azonosítható keskeny, szélesre húzott, LED-Mátrix fényszórók, a vastag, krómkeretbe ágyazott hűtőmaszk, valamint az áramvonalas karosszériája alapján. Az összképet a motorháztetőn lévő dizájn vonalak teszik teljessé, amelyek hozzátartoznak az Octavia DNS-éhez.

A méretek

Az autó a Volkswagen-konszernen belül széles körben alkalmazott MQB-platformra épül, amelyet többek között az új Golf, a Scala, illetve a Kamiq is használ. Látványra széles és hosszú autónak hat. És ez nem szemfényvesztés. Az új Octavia 1,99 méter széles (visszapillantó tükrökkel együtt), 1,46 méter magas és 4,68 méter hosszú (a kombi és a szedán egyaránt). Helykínálata a középkategóriás szegmens egyik legjobbja: utastere elől 1,46 méter, hátul pedig 1,44 méter széles. Az effektív fejtér az első üléseknél meghaladja az egy métert, hátul pedig eléri a 98 centimétert (a szedánnál 97 cm).

új Octavia

A kombinál a tágas utastér mögött 670 literes csomagtér áll rendelkezésre, amely a hátsó üléssor lehajtásával 1700 literesre növelhető. Ennél kicsit szerényebb méretekkel rendelkezik a lépcsőshátú változat (600l&1109l), de ettől még mindkét variánssal gond nélkül megvalósítható egy vidéki rokonlátogatás, vagy egy családi nyaralás.

Új műszerfal

új Octavia

A belső tér az előző generációhoz képest jelentős változásokon esett át. Ezek közül talán az egyik legfontosabb, hogy az új Octavia új műszerfalat is kapott, amely az iparágban uralkodó sztenderdeknek megfelelően teljesen digitális műszeregységgel és maximálisan 10 colos infotainment kijelzővel is rendelhető.

új Octavia

A műszerfal mellett az utastér is megújult. Az első üléseket megnövelt felületű combtámasszal látták el, így sokkal kényelmesebbek lettek. A változtatások a hátsó üléssort is érintették, ahol szintén nagyobb felületű combtámaszokat alkalmaztak. Valamelyest növelték a háttámla és az üléspad méretét is, amelynek eredményeképpen a középső ülés már teljes értékűnek nevezhető.

Gearbest Xiaomi Mi 10T New Mobile Phone for 5G Smartphone promotion
Xiaomi Mi 10T New Mobile Phone for 5G Smartphone

Az utastérben megújultak az ajtókat borító dekorelemek és kárpitok is, amelyek stílusukban követik a Scalában megismert dizájnt. Nem maradt érintetlenül a vezető környezete sem: örvendetes, hogy most már a kardánalagutat takaró elem kevésbé hat bumszlinak, ez ugyanis az eddigiekhez képest keskenyebb és alacsonyabb lett, így a könyöktámasz is jobban belesimul az utastérbe.

új Octavia

Az immáron elmaradhatatlan tároló rekeszek (kesztyűtartó, palacktartós ajtózsebek, érme és pohártartók) mellett a Škoda gondolt a digitális eszközökre is, ugyanis a két elülső ülés háttámlájába nem csak újságtartót, hanem egy kisebb tablettartót is varrtak, ami igazán praktikus megoldás egy családi autótól.

új Octavia

Szintén fontos előrelépés, hogy a műszerfalnál már USB-C töltő, vezeték nélküli telefontöltő is elérhető, emellett a multimédia rendszer immáron lehetővé teszi az Android, vagy az IOS-rendszerű telefonok csatlakoztatását és tükrözését.

Jól bevált TSI-motorok

A motorkínálat terén alapvetően nem szolgált a Škoda nagy meglepetéssel. Idehaza az új Octavia 1.0 literes, 110 lóerős TSI-motorokkal, valamint 1.5 literes 150 lóerős TSI-motorokkal érhető el.  A benzinmotorok mellett viszont maradt a kínálatban gázolajjal hajtott változat is. A dízelt kedvelők 2.0 literes, 115 lóerős TDI, valamint egy 150 lóerős változat közül választhatnak. Valamennyi modellváltozat jelen pillanatban csak elsőkerék-hajtással érhető el. A benzinmotorok csak hatfokozatú kézi váltókkal társíthatók, a dízelek viszont 7 fokozatú DSG-váltókkal is rendelhetők.

új Octavia

Tesztautónkban TSI motor dolgozott, amely nem cáfolt rá korábban megismert kedvező tulajdonságaira. A turbófeltöltős motor dinamikusan hozza lendületbe az 1,3 tonnás önsúllyal rendelkező autót, amely ezáltal agilisan és sportosan vezethető. A nyomatékos blokknak hála kellően tempós kigyorsításokat lehet vele tenni és ereje az emelkedőkön sem száll el.

Bár az elektromechanikus kormányzásnak köszönhetően már az előző generációnak sem volt szégyenkezni valója, mégis az új Octavia ezen a téren is tovább javult. Kormányzása finomabb és precízebb lett, ennek köszönhetően rendkívül kényelmesen és komfortosan vezethető. A szenzoros-hátsó kamerás parkolássegítő rendszernek köszönhetően pedig korrigáltatások nélkül, egyszerűen lehet vele parkolni.

Jobb menetkomfort

Sokat lépett előre az új Octavia a menetkomfort terén is. Az autó futóműve nemcsak kis sebességnél, hanem nagyobb tempónál is kiválóan csillapítja a kátyúkból és úthibákból fakadó egyenetlenségeket. Mindamellett az Octavia jól fekszik az úton, kanyarstabilitása kiemelkedően jó, amelynek következtében a kormány mögött ülő magabiztosabbnak érezheti magát.

új Octavia

Az utastér szigetelése kiváló, motorhangja még nagyobb fordulatszám mellett sem válik irritálóvá. A kellő biztonságérzetet tovább fokozzák a különféle hasznos vezetéstámogató rendszerek. Ezek között találjuk többek között a sávtartó asszisztenst, a sávváltás segítő asszisztenst, a vészfék asszisztenst, valamint a visszagurulásgátlót, továbbá a kanyarkövető LED-fényszórót.

Egyes vezetésbiztonsági rendszerek beállításai néhány érintéssel módosíthatók a multimédia rendszerben. Amennyiben ezeket közepesen érzékenyre állítjuk, akkor a vezetéstámogató asszisztensek csendben őrködnek az új Octaviában és csak akkor szólnak bele a vezetésbe, amikor arra valóban szükség van.  A holttérfigyelő rendszer például 70 kilométer/órás sebességig a tükörházba épített visszajelzővel figyelmeztet, ha valaki a holttérben tartózkodik, a sávtartó rendszer pedig finoman visszakormányozza az autót a sávba, ha úgy érzékeli, hogy túlmegy az autó a felező, vagy záróvonalon.

új Octavia

Új Octavia – Felsőbb osztályba léphet

Mindent összevetve az új Škoda Octaviát mind a felszereltség, mint a vezetési élmény szempontjából sikerült feljebb pozícionálni. Ennél az autónál ugyanis a sofőr minden egyes pillanatát kiélvezheti a vezetésnek, még akkor is, ha éppen dugóban csordogál vele. Éppen ezért nemcsak céges vagy flottás kocsiként, hanem családi autóként is megállja a helyét. Ráadásul étvágya sem nagy, hiszen városban 6,7 litert fogyaszt 100 kilométerre vetítve, de városon kívül mindössze 4,6 litert gurít le a torkán. Az Octavia kombi ára 8 millióról indul és jelenleg Ambition, valamint Stylel felszereltséggel vásárolható meg idehaza.

Az Octavia nagy testvére, a Superb hibrid modelljét nemrég teszteltük, itt megtalálod az írást.

új Octavia