Seiko Prospex LX Line

A Seiko Prospex sorozatának alapelve a minőségi sportos modellek egy sorozatba gyűjtése volt, és ennek tökéletesen eleget is tett valamennyi Prospex modell. A 2019-ben megjelent Seiko Prospex LX Line sorozat most emeli a tétet, olyan opciókkal, amik eddig szinte csak a legfelső kategóriákban voltak megtalálhatóak.

Seiko Prospex – mitől más, mitől több?

 A Prospex kifejezés egy rövidítés, illetve a PRO SPECS-ből alkotott betűszó, ami az angol “Professional Specifications” rövidítéséből keletkezett, és a jelentése nagyjából “professzionális jellemzők”. Egyértelmű az elnevezés, ez a sorozat gyűjti össze a Seiko sportos modelljeinek felső kategóriájába tartozó modelljeit, melyek mind többet nyújtanak a viselőiknek egy hétköznapi modellnél.

Bár az összes Prospex modell közül a legismertebbek és a legkedveltebbek világszerte a búvárórák (nem véletlenül), azért azt fontos tudni, hogy a Prospex név nem csak a búvárórákat takarja.

A kollekció három részre tagozódik, mintegy három szakosztályra:

  • Prospex SEA (Tenger) a búváróráknak
  • Prospex SKY (Égbolt) a pilóta modelleknek
  • Prospex LAND (Föld) a túrázás megszállottainak

A prímet egyértelműen a búvárórák viszik, ez meglátszik a modellek számában is, nagyjából 70-20-10 megoszlásban készülnek az órák.

Seiko Prospex LX Line

Amiben többet nyújt egy Prospex, az valóban a specifikációja, egy ilyen búvár modell ISO minősítéssel készül a diver’s 200m-től felfelé – ezek már valódi búvárórák (még ha manapság már legfeljebb megszokásból kell egy búvár csuklójára egy óra, hiszen a búvárkomputerek korában erősen csökkent a jelentősége a víz alatt). Van viszont egy újkori felhasználási területe a búváróráknak, és ez a városi, mindennapi viselet – ez sem sokkal kisebb kihívás, és a vásárlók úgy igénylik a legalább ISO minősítésű vízállóságot, mintha esténként a Mariana-árok mélyére térnének haza…

2019, a Prospex új vonala

A nemrég megjelent új LX Line sorozatával egy nagyot lépett felfelé a Seiko Prospex sorozata a képzeletbeli ranglétrán. Bár eddig is minőségi darabok voltak a sorban, de az LX Line szintet ugrott, megjelent a Seiko specialitása, a Zaratsu polírozás, és ami talán még fontosabb, megkapta a Spring Drive szerkezetet, ami egy más dimenzió a klasszikus mechanikus automata 4R és 6R szerkezetekhez képest.

Seiko Prospex LX Line

A Spring Drive (működéséről itt írtunk korábban, és itt olvashatsz róla a Seiko blogján is magyarul) egy tipikusan japán megközelítése az időmérésnek. 

Míg a svájci, ezeréves órakészítő családi vállalkozások az elefántcsonttornyaikban üldögélve óvják a titkos receptjeiket a minél arisztokratikusabb mechanikus szerkezetek készítéséről, addig a Seiko japán mérnökei a hatalmas technikai tudást párosították a technológiai szemléletükkel, megvonták a vállukat, és elkészítettek egy olyan szerkezetet, ami egyszerre mechanikus és elektronikus, és magasan veri pontosságban a teljes európai mezőnyt (és akkor még a folyamatosan “úszó” másodperc mutatóról nem is beszéltünk).

Ez a különlegesség érkezett meg a Prospex modelljeibe, és ezzel elkészült egy sorozat, ami kicsit megosztó lesz, de mindenképpen megmutatja a Prospex irányvonalát – minőség és technológiai fejlesztések. A megosztó volta az új modellek ára miatt lehet, hiszen a Prospex vásárlók megszokták már, hogy minőséget kapnak sokszor fillérekért (egy minőségi óra 1-200e forintos áron nem mondható drágának, egyáltalán nem).

A Prospex LX Line modellek szakítottak ezzel a “hagyománnyal”, és a hozzáadott értékeket pénzben is kifejezték, a listaárak Európában 1.5-2M forint között mozognak. Ez nagy lépés a Prospex modelleknek és a Seiko-nak egyaránt, és a különböző fórumokon és csoportokban olvasható véleményekkel ellentétben nem egy általános áremelés része, hanem egyszerűen megjelent egy olyan vonal, ami eddig nem volt, és ilyen értéket képvisel.

Gearbest Xiaomi Mi 10T New Mobile Phone for 5G Smartphone promotion
Xiaomi Mi 10T New Mobile Phone for 5G Smartphone

Seiko Prospex LX Line – “Felsőbb osztályba léphet”

De mitől is lett több ez a vonal az eddigiekhez képest? Már a megszületésének körülményei sem a szokásosak voltak. A design, bár ragaszkodik a klasszikus japán búváróra hagyományokhoz, melyek több, mint 50 éves múltra tekintenek vissza, mégis alaposan át lett dolgozva.

Ennek a munkának a felelőse egy japán designer, Ken Okuyama volt, aki bár talán nem annyira ismert névről nálunk, a munkái annál inkább, hiszen ő volt az első nem olasz tervező, aki Ferrari formatervet készíthetett, sőt a GM és a Porsche vezető designere is volt már, de tervezett modellt a Shinkansen-hez is (ez a japán szuperexpressz). Az óraipar sem volt számára ismeretlen, készített korábban japán belpiacos modellhez tervet, és annak ismeretében nem csoda, ha rá esett a választás, mert az eddigi munkái (legyen autó, japán bullet train vagy óra) mind a sportos prémium stílusában készültek.

Egy kis trükkel a tok súlypontját lejjebb vitte, így máris stabilan és kényelmesen viselhető óra született, ami a méretéből még nem feltétlenül adódna (nem véletlenül hívják napnyugaton a búvárórákat “chunky”-nak, vaskosnak, a rájuk váró terhelést elviselni nem egyszerű feladat, kell hozzá a test, mint az erőemeléshez).

A tok látható részein természetesen a Seiko saját technikájával, a Zaratsu-val készül a polír. Ennek a lényege röviden annyi, hogy egy tökéletesen torzításmentes felületet ad, amit eddig csak kézzel, sok gyakorlás után sikerült elkészíteni, ez az egyik (még) nem gépesíthető folyamata a gyártásnak.

És így szaporodnak a prémiumságot indokló jellemzők, a zafír kristály óraüveg, tömör szemes fémszíj már csak a hab a tortán, nem is beszélve a Spring Drive kaliberről.

A Spring Drive jelenleg a mechanikus szerkezetek egyik csúcsa, akár a koncepciójáról, akár a kivitelezéséről, akár a jellemzőiről beszélünk. Nehezen megközelíthető pontossága és az olyan érdekességek a működésében, mint az egy irányba forgó fogaskerekek teszik jellegzetesen japán darabbá – egy kicsit más, egy kicsit több.

Seiko Prospex LX Line Sea, Sky és Land modellek

A Prospex LX Line modellek mindhárom nagy Prospex kategóriában képviseltetik magukat, így tényleg mindenki találhat közöttük kedvére valót, ha már az árral meg tudott békélni a fentieket olvasva 😉

A Seiko Prospex LX Line Sea természetesen a búvárórákat fogja össze. A formában nagy meglepetések persze nem érhetnek, hiszen az elmúlt több, mint 55 év alatt már kialakult az ideális diver stílus, és ehhez a Seiko is tartja magát, hiszen ezt várják el a vásárlók is.

A megszokott tokforma egy kicsit átszabva, a nagyméretű korona, a búvár lünetta (vagyis funkciógyűrű) és a kontrasztos számlap szép nagy indexekkel és széles mutatókkal – a recept egyszerű és mindenki szereti. Persze itt is bőven jutott a mutatókra és indexekre a LumiBrite-ból, így szépen foszforeszkálnak sötétben (olvastad már a foszforeszkálás – fluoreszkálás mítoszait eloszlató cikkünket, melyben egészen a Műegyetem professzoráig mentünk a legpontosabb infókért?)

Titán és fekete titánkarbid bevonatos titán tok 300 méteres vízállósággal, fém és szilikon szíj egyaránt választható, aki ebből nem találja meg a sajátját, nem is biztos, hogy komolyan gondolta a vásárlást.

A Prospex Sky modellekből nincsen annyi a piacon, mint a búvár társaikból, de a Seiko Prospex LX Line sorozatba jutott igazságosan ebből is. A “pilóta” modellek (persze nem a valódi pilot stílus) érdekessége egyrészt a 24 órás lünetta, másrészt a GMT komplikációval készült Spring Drive kaliber, ami egy igazi műszaki csemege. A vízállóságuk “mindössze” 10 Bar, de valljuk be, ez is bőven elég a mindennapokban.

Ezekkel a modellekkel már 3(!) időzónát követhetünk egyidőben, ami azért még egy digitális modellnél sem gyakori, nemhogy egy mechanikus kaliberrel készülő Prospex-nél.

Seiko Prospex LX Line

A Prospex Land kollekció darabjai a valódi sportos elegancia jegyében születtek, talán Indiana Jones doktor csuklóján lehetne elképzelni őket elemükben – a kalandok és túrázás megszállottai lettek megcélozva. 20 Bar vízállóság egy túra közepette bár jól jöhet, de szintén elégedettek lehetünk vele.

A Seiko és a sport

A Seiko és a sport 1964 óta biztosan szorosan összefüggő fogalmak, ekkor kapta a Seiko azt a megtisztelő feladatot, hogy legyen a tokiói olimpia hivatalos időmérője, ami az óraiparban az egyik legnagyobb elismerés, nem sokan büszkélkedhetnek ám vele.

A Seiko a valódi értékteremtés jegyében a magyarországi sportolók közül is többet támogat aktívan, a legismertebbek közülük a WTCR királya, Michelisz Norbi, az Ötös (vagyis a 2020-as szezonban Egyes, ha elindul végre ez az év is), a leggyorsabb magyar állatorvos és gátfutó fenomén Baji Balázs, és az egyik legfiatalabb úszócsillagunk, Milák Kristóf.

Kristóf az Év sportolója díjat is megkapta 2019-ben, abszolút megérdemelten, hiszen olyan teljesítményt tett le az asztalra, amit nagyon kevesen: megdöntötte (nem is kevéssel) Michael Phelps évtizedes rekordját 200 méter pillangón, amihez még maga a legenda, Phelps is sietett gratulálni.

És hogy hogyan kapcsolódik Milák Kristóf, a Seiko és a Seiko Prospex LX Line? Egyszerű.

A teljesítménye elismeréseképpen Kristóf, mint a Prospex hazai nagykövete egy Seiko Prospex LX Line Sea modellt kapott, sőt, az első darabot, ami hazánkba érkezett – a legnagyobbak, ha találkoznak…