seiko-prospex-lx-line-sea.jpg

A Seiko Prospex sorozatának alapelve a minőségi sportos modellek egy sorozatba gyűjtése volt, és ennek tökéletesen eleget is tett valamennyi Prospex modell. A 2019-ben megjelent Seiko Prospex LX Line sorozat most emeli a tétet, olyan opciókkal, amik eddig szinte csak a legfelső kategóriákban voltak megtalálhatóak.

Seiko Prospex – mitől más, mitől több?

 A Prospex kifejezés egy rövidítés, illetve a PRO SPECS-ből alkotott betűszó, ami az angol “Professional Specifications” rövidítéséből keletkezett, és a jelentése nagyjából “professzionális jellemzők”. Egyértelmű az elnevezés, ez a sorozat gyűjti össze a Seiko sportos modelljeinek felső kategóriájába tartozó modelljeit, melyek mind többet nyújtanak a viselőiknek egy hétköznapi modellnél.

Bár az összes Prospex modell közül a legismertebbek és a legkedveltebbek világszerte a búvárórák (nem véletlenül), azért azt fontos tudni, hogy a Prospex név nem csak a búvárórákat takarja.

A kollekció három részre tagozódik, mintegy három szakosztályra:

  • SEA (Tenger) a búváróráknak
  • SKY (Égbolt) a pilóta modelleknek
  • LAND (Föld) a túrázás megszállottainak

A prímet egyértelműen a búvárórák viszik, ez meglátszik a modellek számában is, nagyjából 70-20-10 megoszlásban készülnek az órák.

seiko-prospex-line-sea2.jpg

Amiben többet nyújt egy Prospex, az valóban a specifikációja, egy ilyen búvár modell ISO minősítéssel készül a diver’s 200m-től felfelé – ezek már valódi búvárórák (még ha manapság már legfeljebb megszokásból kell egy búvár csuklójára egy óra, hiszen a búvárkomputerek korában erősen csökkent a jelentősége a víz alatt). Van viszont egy újkori felhasználási területe a búváróráknak, és ez a városi, mindennapi viselet – ez sem sokkal kisebb kihívás, és a vásárlók úgy igénylik a legalább ISO minősítésű vízállóságot, mintha esténként a Mariana-árok mélyére térnének haza…

2019, a Prospex új vonala

A nemrég megjelent új LX Line sorozatával egy nagyot lépett felfelé a Seiko Prospex sorozata a képzeletbeli ranglétrán. Bár eddig is minőségi darabok voltak a sorban, de az LX Line szintet ugrott, megjelent a Seiko specialitása, a Zaratsu polírozás, és ami talán még fontosabb, megkapta a Spring Drive szerkezetet, ami egy más dimenzió a klasszikus mechanikus automata 4R és 6R szerkezetekhez képest.

seiko-prospex-line-sea3.jpg

A Spring Drive (működéséről itt írtunk korábban, és itt olvashatsz róla a Seiko blogján is magyarul) egy tipikusan japán megközelítése az időmérésnek. 

Míg a svájci, ezeréves órakészítő családi vállalkozások az elefántcsonttornyaikban üldögélve óvják a titkos receptjeiket a minél arisztokratikusabb mechanikus szerkezetek készítéséről, addig a Seiko japán mérnökei a hatalmas technikai tudást párosították a technológiai szemléletükkel, megvonták a vállukat, és elkészítettek egy olyan szerkezetet, ami egyszerre mechanikus és elektronikus, és magasan veri pontosságban a teljes európai mezőnyt (és akkor még a folyamatosan “úszó” másodperc mutatóról nem is beszéltünk).

Ez a különlegesség érkezett meg a Prospex modelljeibe, és ezzel elkészült egy sorozat, ami kicsit megosztó lesz, de mindenképpen megmutatja a Prospex irányvonalát – minőség és technológiai fejlesztések. A megosztó volta az új modellek ára miatt lehet, hiszen a Prospex vásárlók megszokták már, hogy minőséget kapnak sokszor fillérekért (egy minőségi óra 1-200e forintos áron nem mondható drágának, egyáltalán nem).

A Prospex LX Line modellek szakítottak ezzel a “hagyománnyal”, és a hozzáadott értékeket pénzben is kifejezték, a listaárak Európában 1.5-2M forint között mozognak. Ez nagy lépés a Prospex modelleknek és a Seiko-nak egyaránt, és a különböző fórumokon és csoportokban olvasható véleményekkel ellentétben nem egy általános áremelés része, hanem egyszerűen megjelent egy olyan vonal, ami eddig nem volt, és ilyen értéket képvisel.

Prospex LX Line – “Felsőbb osztályba léphet”

De mitől is lett több ez a vonal az eddigiekhez képest? Már a megszületésének körülményei sem a szokásosak voltak. A design, bár ragaszkodik a klasszikus japán búváróra hagyományokhoz, melyek több, mint 50 éves múltra tekintenek vissza, mégis alaposan át lett dolgozva.

Ennek a munkának a felelőse egy japán designer, Ken Okuyama volt, aki bár talán nem annyira ismert névről nálunk, a munkái annál inkább, hiszen ő volt az első nem olasz tervező, aki Ferrari formatervet készíthetett, sőt a GM és a Porsche vezető designere is volt már, de tervezett modellt a Shinkansen-hez is (ez a japán szuperexpressz). Az óraipar sem volt számára ismeretlen, készített korábban japán belpiacos modellhez tervet, és annak ismeretében nem csoda, ha rá esett a választás, mert az eddigi munkái (legyen autó, japán bullet train vagy óra) mind a sportos prémium stílusában készültek.

Egy kis trükkel a tok súlypontját lejjebb vitte, így máris stabilan és kényelmesen viselhető óra született, ami a méretéből még nem feltétlenül adódna (nem véletlenül hívják napnyugaton a búvárórákat “chunky”-nak, vaskosnak, a rájuk váró terhelést elviselni nem egyszerű feladat, kell hozzá a test, mint az erőemeléshez).

A tok látható részein természetesen a Seiko saját technikájával, a Zaratsu-val készül a polír. Ennek a lényege röviden annyi, hogy egy tökéletesen torzításmentes felületet ad, amit eddig csak kézzel, sok gyakorlás után sikerült elkészíteni, ez az egyik (még) nem gépesíthető folyamata a gyártásnak.

És így szaporodnak a prémiumságot indokló jellemzők, a zafír kristály óraüveg, tömör szemes fémszíj már csak a hab a tortán, nem is beszélve a Spring Drive kaliberről.

A Spring Drive jelenleg a mechanikus szerkezetek egyik csúcsa, akár a koncepciójáról, akár a kivitelezéséről, akár a jellemzőiről beszélünk. Nehezen megközelíthető pontossága és az olyan érdekességek a működésében, mint az egyirányba forgó fogaskerekek teszik jellegzetesen japán darabbá – egy kicsit más, egy kicsit több.

Prospex LX Line Sea, Sky és Land modellek

A Prospex LX Line modellek mindhárom nagy Prospex kategóriában képviseltetik magukat, így tényleg mindenki találhat közöttük kedvére valót, ha már az árral meg tudott békélni a fentieket olvasva 😉

A Prospex LX Line Sea természetesen a búvárórákat fogja össze. A formában nagy meglepetések persze nem érhetnek, hiszen az elmúlt több, mint 55 év alatt már kialakult az ideális diver stílus, és ehhez a Seiko is tartja magát, hiszen ezt várják el a vásárlók is.

A megszokott tokforma egy kicsit átszabva, a nagyméretű korona, a búvár lünetta (vagyis funkciógyűrű) és a kontrasztos számlap szép nagy indexekkel és széles mutatókkal – a recept egyszerű és mindenki szereti. Persze itt is bőven jutott a mutatókra és indexekre a LumiBrite-ból, így szépen foszforeszkálnak sötétben (olvastad már a foszforeszkálás – fluoreszkálás mítoszait eloszlató cikkünket, melyben egészen a Műegyetem professzoráig mentünk a legpontosabb infókért?)

Titán és fekete titánkarbid bevonatos titán tok 300 méteres vízállósággal, fém és szilikon szíj egyaránt választható, aki ebből nem találja meg a sajátját, nem is biztos, hogy komolyan gondolta a vásárlást.

A Prospex Sky modellekből nincsen annyi a piacon, mint a búvár társaikból, de a Prospex LX Line sorozatba jutott igazságosan ebből is. A “pilóta” modellek (persze nem a valódi pilot stílus) érdekessége egyrészt a 24 órás lünetta, másrészt a GMT komplikációval készült Spring Drive kaliber, ami egy igazi műszaki csemege. A vízállóságuk “mindössze” 10 Bar, de valljuk be, ez is bőven elég a mindennapokban.

Ezekkel a modellekkel már 3(!) időzónát követhetünk egyidőben, ami azért még egy digitális modellnél sem gyakori, nemhogy egy mechanikus kaliberrel készülő Prospex-nél.

seiko-prospex-line-land.jpg

A Prospex Land kollekció darabjai a valódi sportos elegancia jegyében születtek, talán Indiana Jones doktor csuklóján lehetne elképzelni őket elemükben – a kalandok és túrázás megszállottai lettek megcélozva. 20 Bar vízállóság egy túra közepette bár jól jöhet, de szintén elégedettek lehetünk vele.

A Seiko és a sport

A Seiko és a sport 1964 óta biztosan szorosan összefüggő fogalmak, ekkor kapta a Seiko azt a megtisztelő feladatot, hogy legyen a tokiói olimpia hivatalos időmérője, ami az óraiparban az egyik legnagyobb elismerés, nem sokan büszkélkedhetnek ám vele.

A Seiko a valódi értékteremtés jegyében a magyarországi sportolók közül is többet támogat aktívan, a legismertebbek közülük a WTCR királya, Michelisz Norbi, az Ötös (vagyis a 2020-as szezonban Egyes, ha elindul végre ez az év is), a leggyorsabb magyar állatorvos és gátfutó fenomén Baji Balázs, és az egyik legfiatalabb úszócsillagunk, Milák Kristóf.

Kristóf az Év sportolója díjat is megkapta 2019-ben, abszolút megérdemelten, hiszen olyan teljesítményt tett le az asztalra, amit nagyon kevesen: megdöntötte (nem is kevéssel) Michael Phelps évtizedes rekordját 200 méter pillangón, amihez még maga a legenda, Phelps is sietett gratulálni.

És hogy hogyan kapcsolódik Milák Kristóf, a Seiko és a Prospex LX Line? Egyszerű.

A teljesítménye elismeréseképpen Kristóf, mint a Prospex hazai nagykövete egy Seiko Prospex LX Line Sea modellt kapott, sőt, az első darabot, ami hazánkba érkezett – a legnagyobbak, ha találkoznak…