Az internet korában könnyű helyzetben van, aki meg szeretne vásárolni egy terméket. Pár óra keresgélés után jobbnál jobb ajánlatokat találhat például egy márkás órára, akár a földgolyó másik felén is, hiszen erről szól a net, és ebbe az irányba mutat a globalizáció is. De az emberi természet furán működik néha, akár saját magát becsapja, csak hogy elérje az áhított célját. A külföldi órarendelés buktatói következnek.
Tartalomjegyzék:
Külföldi órarendelés, avagy megpörgeted a szerencsekereket
Óravásárló sokféle létezik. Van, aki elmegy egy szaküzletbe, megpróbál több órát, beszélget az eladókkal, többször visszajön, majd boldogan viszi haza a kiválasztottat.
Van, aki nagyjából képben van a típusokkal, modellekkel, keres egy megbízhatónak tűnő és ellenőrizhető webáruházat itthon, megrendeli az órát, megkapja, és boldogan használja.
És van, aki él a huszonegyedik század lehetőségeivel, kiválaszt egy modellt, majd addig bújja a netet, amíg meg nem leli a legolcsóbb ajánlatot, bárhol is legyen az a világban. Megrendeli, manapság már viszonylag nagy biztonsággal meg is kapja, és ő is boldogan használja.
Vagy nem.
Egy kényes téma, amiről senki nem szeret beszélni. A vevő azért, mert nem szeretné hallani, hogy jó eséllyel odadobta a nyugalmát pár ezresért, a gyártó sem, mert olyan nem fordulhat elő, hogy egy hivatalos kereskedő hibás termékeket árul. Mégis fontos lenne beszélni róla, hiszen sokan nincsenek tisztában azzal, milyen veszélyes útra léphetnek a külföldi órarendeléssel.
Hivatalos eladó, szürke és fekete piac – hol a határ?
Az internet határtalan, és bármit elbír. Bárki indíthat egy webáruházat rajta, sőt elég csak a legnagyobb piacterekre feltölteni pár fotót, és mehet is az üzlet. A képlet eddig egyszerű, de van egy másik összetevője is: a vásárló. A vásárló, aki sokszor jóhiszeműen keresi a neki legmegfelelőbbet, és ez sokszor a legolcsóbb megoldás lesz, vagy legalább is annak tűnik.
De jó ötlet-e vajon a több heti fizetésünknek megfelelő összeget elküldeni a világ végére, és bízni benne, hogy amit kapunk, az tényleg az lesz, amit a képeken láttunk? Ezt mindenki döntse el maga. Ami viszont biztos, hogy nagyon nehéz kideríteni, ki a hivatalos dealer, sőt az átlag vásárlótól ez talán nem is várható el.
Megérkezett az óra a Távol-Keletről, mi baj lehet?
Amennyiben megbízható és hivatalos kereskedőtől rendeltük, semmi, alig nagyobb a rizikó mint egy itthoni vásárlásnál. Persze a több hetes szállítás megviselhet egy mechanikus szerkezetet, de azért jó eséllyel nem lesz vele gond.
Van létjogosultsága a messzi országokból rendelt óráknak, ha nem lenne erre lehetőség, a nemrég bemutatott Seiko Cocktail Time első, csak japán piacra készült darabjaival külföldi órarendelés nélkül soha nem találkozhattunk volna.
A külföldi órarendelés problémái akkor kezdődnek, amikor a szürke zónába érünk, ami jellemzően a malajziai és szingapúri területre jellemző. Az innen rendelt termékek eredetét homály fedi, a gyári honlapokon nem szereplő viszonteladók forrásait nem ismerhetjük. Persze lehet ez hivatalos forrás is, de az innen érkező órákkal előforduló problémák mégis jelentősen magasabb arányban jelentkeznek a hivatalos szervizekben, mint például az itthon eladott, garantáltan eredeti és hibátlan daraboknál.
Semmi gond, van garanciakártyám, az elég. Vagy…?
A garancia feltétele a lepecsételt, aláírt számla és garanciakártya. A hazai vásárlásoknál ezzel semmi gond nem lehet, a jogszabályok szabályozzák a folyamatot, a kereskedők pedig be is tartják. A külföldi órarendelés után a távol-keleti webáruházakból érkező daraboknál azonban legfeljebb egy (általában üres) garanciakártya lesz a csomagban, így sokan csak a szervizben szembesülnek azzal, hogy ez bizony fizetős javítás lesz.
Eltérő országok, eltérő szabályok. Egy termék árazásakor minden országban a helyi szabályozásokat kell figyelembe venni, ebből ered, hogy a világ másik végéről bár olcsóbban lehet beszerezni egy terméket (más közterhek, más költségek vannak itthon, és ezek bizony mind emelik a vételárat), arra az ottani szabályozás lesz érvényes, a hazai nem. Amikor rákattintunk a kosár gombra, valójában egy kisebb szerencsejátékba kezdünk, ahol az alacsony ár lesz a nyereségünk, ha nem lesz gond az órával. Ám ha mégis, az árelőny azonnal elolvad, kezdődik a tortúra: megpróbálhatjuk visszaküldeni a világ túlsó végébe, posta, várakozás, levelezés az eladóval, javítás, posta, várakozás, újabb vám procedúra… Jól hangzik?
De úgysem lesz gond vele.
Mindenki szeretné ezt hinni, és sokaknak nincs is, de a többiek, akiknek bizony volt, legközelebb biztosan meggondolják, ért-e ennyit az egész. Az alábbiakban megmutatjuk, a tapasztalataink alapján (és bőséges a minta) miért nem javasoljuk a külföldi órarendelés kockázatát annak, aki erre lelkileg (anyagilag, idővel) nincsen felkészülve.
Jellemző meghibásodások – ahogy a szerviz látja
Összegyűjtöttük a szervizesekkel, milyen rendszerességgel és milyen problémákkal jelentkeznek a távol-keleti webáruházakból érkező órák. A hibák előfordulásához egy adat: naponta több ilyen óra érkezik nagyon hasonló problémákkal több ismert márka hazai szervizébe is, ami sok további kérdést vet fel ezeknek az újként megvásárolt óráknak a valódi előéletéről.
Külföldi órarendelés – a legjellemzőbb meghibásodások:
- Lelazult rotor – az automata szerkezet felhúzásáért felelős forgó súly, a laza rotor hozzáér a tokhoz, kopást, zajt és sérülést okozhat a szerkezetnek és a toknak is
- Félrenyomott indexek – esztétikai hiba, a számlapra nyomtatott foszforeszkáló index nem pontosan a helyén van, ezt elég egyszer észrevenni és utána mindig rá fog tévedni a szem
- Elnyíródott tokcső menet – komoly probléma ez is, a koronazáras óráknál a tömítettségért felel, ha nem zár rendesen, beázás lehet a vége
- Tömítés hiánya – szintén nagy gond, tömítés nélkül nagyon gyorsan kerül szervizbe az óra a beázás miatt
- Billegő tengely szorulása – az óra alapvető szerkezeti eleme, ha nem tud szabadon, minél kisebb súrlódással mozogni, a pontatlanság garantált lesz
- Olaj szennyeződés – jellemző probléma a vastag olajréteg a horgonynál és a rugóházban, ezeken a helyeken csak a gyári előírás szerinti mennyiségű és minőségű olajnak szabadna lennie. A rugóházaknál előforduló probléma még az olyan mértékű szennyezettség, ami csak sok év használat után alakulhatna ki… (lásd a lenti fotón)
- Karcos üvegek, por a számlapon – a karcokat nem kell magyarázni, egy új óránál nem elfogadható. A számlapon lévő por vagy bármilyen egyéb szennyeződés miatt az órát teljesen szét kell szedni a szervizben, tisztítani és újra összerakni, ez azért egy költséges folyamat.
- Laza híd és billegő csavarok – a szerkezet valamennyi csavarját rögzíteni kell, a laza csavarok hibás működéshez fognak vezetni.
Ezek a hibák és problémák egy új óránál már több kérdést is felvetnek az órák eredetéről és állapotáról. Egy, a gyárból hivatalos csatornán érkező és minőségellenőrzésen átesett darab nem produkálhatna ilyen hibákat, és főleg nem ekkora darabszámban. Ezt igazolja a hazai, hivatalos forgalomban eladott órák elenyésző hibaszázaléka is.
Mindenki maga dönti el, hol és milyen feltételekkel vásárol meg egy terméket, de egy jó tanácsot szívesen adunk: mindig csak hivatalos forrásból vásároljunk, és lehetőleg olyan helyen, ahol lesz, aki foglalkozik majd velünk, ha mégis problémánk lesz.
Ez bizony beázott pár hetesen, nem csoda, nem volt tömítés a búvárórában.