Bár nem a legfrissebb hír, de többeket érdekelhet. Idén végleg bezárta kapuit a legnagyobb és legrégebbi indiai óragyártó, a HMT.

Sokak fiókjában és csuklóján megtalálható az indiai óragyártó egy-egy darabja, jellemzően a HMT Janata és HMT Pilot típusok terjedtek el. Népszerűségüknek igen egyszerű oka van (volt): a meglepően alacsony ár. Az ebay-en már pár ezer forinttól be lehetett nevezni a “vegyél-hmt-órát-indiából-olcsón” nevű szerencsejátékra, majd kíváncsian bontogatni az általában érdekes csomagolásban érkező darabot.

Mivel India teljesen más kultúra, mint az európai, így talán nehezebben értjük meg az ő felfogásukat a minőségről. Egy kis kosz itt, egy kis olajsár amott, de a tok fényesre polírozva, és kész az “új” óra. Ha kéred, szállítás előtt még cserélnek üveget benne – szó szerint, mert nem gond, ha egy eredetileg ásványüveggel gyártott darabot sima plexivel újítanak fel. Illetve újítanak meg, mert sokszor keverednek a számlapok, mutatók olyan összeállításokban, hogy a legrutinosabb modderek is sírva fakadnak.  Ez azonban nem átverés, nem hiba, Indiában ez teljesen rendben van.

Egy kis HMT történelem

hmt janataA cég három részből állt, most mindhárom bezárásáról döntöttek: A Hindustan Machine Tools (HMT) alá tartozott a HMT Watches, a HMT Chinar Watches és a HMT Bearings. Állami alapítású és tulajdonú cégként 1953 óta működtek, és 1961 óta gyártottak órákat, de érdekesség, hogy e mellett traktorokat és szerszámokat is (Praga Tools néven).

Az óragyártáshoz a know-how a Citizen-től érkezett, saját gyártású alkatrészeket 1975-ben kezdtek el gyártani, rugókat és ütésbiztosítás alkatrészeit. 1985-ig folyamatosan bővítették az alkatrészgyártást, ekkor már saját tok gyártó részleget is indítottak.

Legnépszerűbb típusok

Janata

Egyértelműen a leggyakoribb és a legnépszerűbb típus, mint az összes mechanikus órájuk, ez is kézihúzós 17 köves szerkezet. Egyszerű, sokat bír és olcsó – ez volt a siker titka. Sok számlappal és mutatóval készült, arab és hindi feliratokkal egyaránt.

Sona

Elegánsabb megjelenés, ugyanaz a szerkezet, szintén nagyon széles választék jellemezte a Sona modelljeit. Árban hasonló a Janata típushoz, gyakorlatilag annak az arany (“arany”) változata.

Pilot

A szerkezet ismét a jól megszokott kézihúzós 17 köves, az elnevezés azonban rejtély marad. A pilóta órák hagyományosan nagy méretűek, fekete számlapon fehér számokkal és indexekkel, a leolvashatóság miatt. A Pilot jellegzetes dóm plexije alatt bármilyen színű számlap lapulhat, talán a nagy méretű számok miatt kapta ezt a nevet, a 35 mm-es mérete miatt semmiképp.

Jótanács

Akit érdekelnek ezek a modellek, jobban teszi, ha elkezdi beszerezni őket. Bár rengeteg van forgalomban, a karbantartás hiánya és a hozzá nem értő indiai “órások” által feldolgozott darabok miatt mostantól már csak fogyni fognak a használható, szebb típusok.

Kár érte, RIP Hindustan Machine Tools 1953-2016.

 

hmt pilot hmt janata hmt sona

A fotókért köszönet a lionseek.com-nak